Hydx från idé till succè - Första delen i en serie intervjuer med företagets grundare

| Return |

Ur ett missnöje föddes en idé och en tro på framtiden. 15 år senare är HydX ett av Nordens mest konkurrenskraftiga och innovativa hydraulikföretag efterfrågat av entreprenörer och maskinbyggare världen över. 
– Vi satte målsättningen att vi skulle bli bäst inom branschen, genom att bygga på en värdegrund som speglar oss som människor. Vi ska alltid kunna stå för det vi gör, säger Henrik Pålsson. 
Han var med och grundade företaget. I dag är han försäljningschef och i en serie på tre delar är han först ut med att berätta sin historia om hur HydX gick från idé till succé. 

Hydx_31_01_20240408HydX grundare Patrik Broman, Mikael Andersson, Håkan Erlandsson, Henrik Pålsson och Stefan Holmberg arbetade sedan ett par år tillsammans men ingen av dem var förtjusta i den strategi som deras dåvarande arbetsgivare använde sig av. När Stefan kallades till ett möte med koncernledningen, och fick gå på dagen tvekade inte hans kollegor. En efter en lämnade den strategi de inte trodde på och inom ett par veckor hade de fem kompanjonerna sagt upp sig för att starta nytt. 
Tillsammans. 
– Det var en väldigt spännande tid, hösten 2009, minns Henrik Pålsson. 
– Jag kände mig inte helt hemma i delar av strategin, men det som skavde mest var värdegrunden. Den stämde inte överens med min egen och jag insåg att jag inte kunde fortsätta att jobba med någonting som jag i grunden inte trodde på. Det går inte att leva med en lögn, det är varken rätt eller hållbart. Men trots det hade jag otroliga kval. Jag var försäljningschef på ett av Sveriges största hydraulikbolag, ett jättefint och utmanande jobb, och jag trivdes med rollen och framför allt med människorna.  
Hur föddes idén? 
– Den föddes väl egentligen ur ett missnöje och någon kläckte ur sig, det här kan vi göra mycket bättre själva. Startskottet gick när VD-bytet blev ett faktum. Efter det insåg vi att det var det enda alternativet. 
Från ett missnöje till att starta ett nytt företag i en konkurrensutsatt bransch. Hur lyckades ni dra runt det? 
 – För det första hade ju Stefan både startat och sålt företag innan, samtidigt som han varit VD under många år. Den kunskapen och erfarenheten lade grunden och var säkert en förutsättning för att vi skulle lyckas. Jag minns den offensiva affärsplanen där vi satte höga mål, vi skulle nå 100 miljoners omsättning på sju eller åtta år. Jag vet att jag tänkte: “Hur ska vi lyckas med det?“  
– Samtidigt så har jag lärt mig att man måste sikt riktigt högt för att kunna tänka fritt. Det går inte att sätta för låga mål, då tänker man i samma banor. För att utvecklas måste du agera utanför boxen. 
Du pratar om värdegrunden, vilken betydelse har den haft i grundandet av HydX? 
– Vi satte den direkt, var överens om att den ska spegla oss som människor och att vi ska leva efter den i allt vi gör. Så är det en i dag. Vi bestämde att vi skulle bli bäst, satte en tydlig målsättning och tydlig strategi där alla är delaktiga. Vi värvade rätt medarbetare, Mike Budd, som jobbat med oss tidigare som vi litade på och en erfaren säljare i Per-Arne Nyberg, sedan Per-Olof Persson som montör, Carina Johansson som administratör, Liselot Feikes de Groot på inköp och redan 2010 tog vi nästa steg då vi anställde tre säljare i Göteborg, bland annat Peter Eklund som varit VD och försäljningschefen Stefan Carlbom, samt Tomas Järvelä.  
Hur lyckades ni värva så mycket kompetens så snabbt
– Det är en bra fråga, men vi tog helt enkelt kontakt med duktiga människor som vi visste kunde göra skillnad. Sen tror jag helt enkelt att dom hade stort förtroende för oss och precis som vi kände viss tveksamhet kring strategin hos sin dåvarande arbetsgivare. Därifrån byggde vi sedan vidare genom att hela tiden se till att vara en bra arbetsgivare. 
Ni skulle starta ett nytt bolag, det stod klart, men hur löste ni finansieringen? 
– Vi kunde startat helt själv, och det hade vi gjort om vi hade velat ta den vägen. Däremot lockade det att kunna göra en kickstart, men till det behövdes kapital. Inte lätt att gå som nystartsbolag till banken och be om lån år 2009 när vi var i botten på en lågkonjunktur.  
Via en gemensam bekant i branschen fick vi tips om att kontakta Karl-Axel Granlund på Volito i Malmö, som var intresserad av att investera i ett industriföretag. Vi gjorde en väldigt bra presentation av vår affärsplan och Volito blev imponerade. Dom gick in som delägare, vilket gjorde att de kunde garantera en ekonomisk trygghet så att vi kunde vi börja prata med bankerna. Detta gav oss den kickstart vi var ute efter. Vår tidigare arbetsgivare agerade i panik och vi fick en hel del enkla affärer, sedan var det i gång. 
Hur minns du den här tiden? 
– Otroligt omvälvande, jag gick från att bara stänga datorn med 1000 mejl och lämna alla surdegar till att öppna en helt ny, tom dator och bygga något från grunden. Vi hade ingenting inte ens leverantörer utan vi gick bokstavligen in i helt tomma lokaler i Ystad. Det fanns ingenting, inte ens toalettpapper. Vi fick plocka möbler som Volito hade sorterat ut från sina kontor för att ens komma i gång. Det gick så snabbt och var så intensivt, men det fanns ingen återvändo. I mars 2010 gjorde vi våra första affärer som innebar byggnation. 
Tvivlade du någon gång? 
– Jo, visst gjorde jag det. Men samtidigt följde jag mina värderingar och jag visste att vi fem som startade detta hade stora kunskaper och nu var det upp till mig. Jag hade inledningsvis ansvaret kring försäljningen på mina axlar, men när Patrik och Per-Arne kom loss och vi anställde de tre säljarna i Göteborg så kände jag att vi inte var så sårbara längre. Då var vi ett team att bygga vidare på. Och vilket team! 
Har du frågat vad det var som gjorde att Karl-Axel Granlund valde att investera i just ert nystartade företag? 
– Ja, jag frågade faktiskt honom en gång och han svarade att han såg kompetensen, att det fanns erfarenhet och kunskap samt att vi visste vad vi pratade om. HydX är fortfarande ett företag som bygger på kompetens, erfarenhet och enkelhet i allt vi gör, i hur vi agerar mot leverantörer, kommuner, kunder och partner. De värderingarna sitter djupt hos oss.  
Hur märks det i ert arbete mot era leverantörer och kunder? 
– Det ska vara högt till tak, och vi ska bygga långsiktiga relationer där vi och våra partners utvecklas. Den respons vi får säger också att våra partner trivs med det samarbetet. 
Du pratar hela tiden om värdegrund, samtidigt har ni vuxit snabbt. Hur har ni tänkt kring rekryteringen? 
– Vi har hela tiden varit noggranna och under de första åren kunde vi rekrytera inom vårt nätverk. De senaste fem åren har det blivit svårare och nu måste vi ta hjälp när vi anställer kompetens, men värdegrunden är hela tiden den samma. Den kommer vi aldrig att backa på, den har tagit oss dit vi är i dag och den kommer också att föra oss framåt.  
 

 

Arkiv

Om Hydraulikbloggen

Här delar vi med oss av fakta och historier från hydraulikens magiska värld. Läs och inspireras!

Har du frågor och funderingar? Hör av dig till oss:

+46 411-557180
info@hydx.se

Hydraulics is everywhere

På åkern, i skogen, i hamnen, på havet - hydraulik finns överallt. På Hyd-X hittar du specialister på alla dessa tillämpningar. Vi väljer de bästa hydrauliska och elektroniska komponenterna och skapar system där helheten är större än summan av delarna.

Fler klipp hittar du på HydX Play.

Kontakta oss

HydX AB
Norra Zinkgatan 29
271 39 Ystad

+46 411-557180
info@hydx.se

Företagsuppgifter
Personuppgiftspolicy
Retur och reklamation

Vill du veta mer?

Kontakta oss